Úspěšné každoroční školení s rozborem nehod ÚZPLN. Minimální rozsah je rozšířen o změny v postupech, vzdušném prostoru a zkušenosti z provozu zahrnující časté chyby pilotů pozorované v praxi řídících a instruktorů. Zjistit víc.
Read MoreAeroklubům nově nabízíme možnost přiobjednat si k našemu zimnímu školení navíc i modul školení Rádio, respektive školení osob poskytující informace známému provozu na letištích, kde nejsou poskytovány ATS. To zahrnuje obecnou část o relevantních pravidlech a frazeologii, a letištní část, která je šitá na míru konkrétně Vašemu letišti. Letištní část vychází z oficiálně publikovaných informací ve VFR příručce, a je možno do ní přidat další obsah, který potřebujete – například koordinační dohodu o TRA GA, vaše požární směrnice apod.
Read MoreLétání za VFR v noci s sebou oproti dennímu létání přináší značné množství výzev a nebezpečí. Proto je k tomu zapotřebí speciální kvalifikace VFR NIGHT a certifikace letadla pro noční provoz. Nejen to je tématem páté epizody podcastu Kecání o lítání, kde spolu jako obvykle kecají řídící a piloti Adam Jandora a Vít Novozámský s Michalem Orlitou. Stejně jako předchozí epizody, i tato je opepřená řadou historek a reálných situací z obou stran leteckého rádia.
Read MoreRozsáhlý článek k šestému dílu podcastu Kecání o lítání na téma zvláštních letů VFR. Princip zvláštních letů VFR se dá zjednodušeně pochopit i následovně. Ve zhoršených meteo podmínkách by měl pilot VFR letu zhoršené možnosti vidět a vyhýbat se ostatnímu provozu. Pro udržení dostatečné úrovně bezpečnosti je tento nedostatek nahrazen službou řízení letového provozu (ATC), která takovému letu zajišťuje rozstup od veškerého ostatního provozu.
Read MoreZima má své kouzlo – ostrý, průzračný vzduch, lepší výkon motoru díky vyšší hustotě vzduchu a často klidnější nebe bez termiky. Pro piloty, ale také znamená období, kdy je potřeba věnovat více pozornosti jak údržbě letadla, tak samotnému plánování a provedení letu. Následující přehled shrnuje hlavní nástrahy zimního provozu a doporučení, jak je zvládnout bezpečně a bez zbytečných komplikací.
Read MoreV Brně a jeho okolí žije početná letecká komunita. Nejen profesionální piloti, ale i ti ostatní motoroví, bezmotoroví, balonáři, paraglideři, mechanici, řídící letového provozu, palubní průvodčí, konstruktéři, parašutisté a další. Zveme Vás všechny na další brněnský Letecký Meetup, tedy setkání, které se bude konat v sobotní podvečer 15. listopadu 2025! Rezervujte si své místo, ať se všichni vejdeme.
Read MoreO narušení řízených či vyhrazených vojenských vzdušných prostorů se toho již napsalo a namluvilo hodně, ale významný problém může nastat i při narušení neřízeného prostoru ATZ. Obzvláště když se jedná o ATZ s navigační výstrahou PJE. Proto jsou zóny ATZ s navigační výstrahou PJE nově v Databázi letišť a leteckých mapách zvýrazněny.
Read MoreByl dočasně zřízen zakázaný prostor LKP14 Hustopeče nad Bečvou v souvislosti se zásahem IZS u požáru vykolejeného vlaku. Jedná se o kružnici o poloměru 1 km kolem místa nehody od země do 2500 ft AMSL.
Read More🆕 AKTUALIZACE: Omezení byla ukončena. Od 18.2.2025 je TWR Tuřany v běžném provozu bez omezení spojených s opravou.
Read MoreV dobách leteckého průkopnictví piloty neodvratně lákalo obdivovat krásu létání v oblačnosti. Postupem času, když v tajemných mlhách oblaků přicházelo o život čím dál více lidí kvůli námraze, ztrátě orientace nebo srážce s terénem či dalším letadlem se zjistilo, že to létání v mracích není úplně taková sranda.
Read MoreNa Aeroweb.cz vyšel rozhovor s naším Adamem Jandorou, zakladatelem AirGuru Přejeme hezké počtení!
Read MoreLétání za VFR v noci s sebou oproti dennímu létání přináší značné množství výzev a nebezpečí. Proto je k tomu zapotřebí speciální kvalifikace VFR NIGHT a certifikace letadla pro noční provoz. Nejen to je tématem páté epizody podcastu Kecání o lítání, kde spolu jako obvykle kecají řídící a piloti Adam Jandora a Vít Novozámský s Michalem Orlitou. Stejně jako předchozí epizody, i tato je opepřená řadou historek a reálných situací z obou stran leteckého rádia.
Read MoreK facebookové skupině Lepším pilotem se právě přidal další virtuální prostor pro české a slovenské letce – server na Discordu! Právě tato platforma přináší vhodnější prostředí pro komunikaci, která má v naší letecké bublině místo. Narozdíl od facebooku tam nejsou žádné reklamy, aplikace je zdarma a je osvědčená – Discord totiž používá měsíčně přes 150 milionů aktivních uživatelů.
Pozor! Na prvních 20 uživatelů navíc čeká slevový kupon 20% na všechny produkty v našem e-shopu a všechny naše e-learningové kurzy!
Read MoreCo musí udělat řídící, když pilot vyhlásí stav nouze? A co když se do nestandardní situace dostane samotné stanoviště řízení letového provozu? Nejen to je tématem čtvrté epizody podcastu Kecání o lítání, kde spolu jako obvykle kecají řídící a piloti Adam Jandora a Vít Novozámský s Michalem Orlitou. Stejně jako předchozí epizody, i tato je opepřená řadou historek a reálných situací z obou stran leteckého rádia.
Read MoreVe dnech od 9. 9. do 20. 9. 2024 proběhne ve FIR Praha jako každý rok vojenské cvičení AMPLE STRIKE (anglicky dostatečný úder). K tomu budou zřízeny dočasně rezervované prostory (TRA) a dočasně vyhrazené prostory (TSA) nad rámec standardních prostorů. Mapy a předpokládané časy aktivace přinášíme v článku, stejně jako postupy pro koordinaci příletů a odletů na letiště a plochy „uvězněné“ uvnitř těchto omezených prostorů.
Read MoreCo je to Wake Up Call, kdy je dobré ho použít a kdy nikoliv je jedním z témat této epizody podcastu Kecání o lítání. Kromě toho se dozvíte jakým způsobem je vhodné se hlásit na různá stanoviště letových provozních služeb, a Adam Jandora nám nastíní jaké koordinační postupy probíhají mezi řídícími, když vás přeladí z jednoho stanoviště na druhé.
Read MoreNávod jak si přidat pilotní průkaz, medical a další letecké doklady do Portálu občana, který Vám připomene, že se blíží konec jejich platnosti.
Read MoreNejdůležitější informace pro piloty plánující let na Aero 2024. Procvičte si celý let z ČR přes Rakousko do Německa v našem e-learningu, ve kterém uslyšíte a uvidíte komunikaci z celého letu. A nechybí ani navigační tipy, časté omyly, upozornění na zbytečná slova na frekvenci nebo návody, jak něco udělat líp.
Read MoreMůže se létat v mraku? Nebo aspoň kousek od něj? Podle pravidel IFR ano. Ale v takovém případě zajišťuje rozstupy mezi letadly služba ATC. Ve třídě E však létají VFR lety, o kterých tato služba nemusí mít žádné nebo omezené informace. A také proto vznikla minima meteorologických podmínek pro let za viditelnosti (VMC). Každý VFR let musí neustále dodržovat VMC, jejichž součástí je i dodržování rozstupů od oblačnosti.
Read MoreK narušení vzdušného prostoru dochází, když letadlo vletí do prostoru, do kterého je vyžadováno zvláštní povolení, aniž by takové povolení mělo. Přičemž nejde pouze o řízené prostory, ale i o zakázané či jinak omezené prostory. Přinášíme rady, které pilotům pomohou nechtěným narušením předejít. A také návod, co dělat, když přeci jen k tomuto průšvihu dojde.
Read More