Letiště: Vyčkávací místa

Při občasném zavítání na jedno z „větších” letišť pilot brzy zjistí, že takové letiště je jedna velká kniha, s nadsázkou řečeno. Při pohybu po zpevněných plochách se totiž setkáváme s velkým množstvím značení (vodorovné) a znaků (svislé), které by měl každý pilot bez problému číst. Jedním z kritických prvků vyznačených na letištní ploše je vyčkávací místo, které si rozebereme v tomto článku.

V radiotelefonní frazeologii má výraz „vyčkávací místo” docela jasný a stručný význam. V tomto článku se však dozvíte, že na letišti se můžeme setkat s více než jedním typem vyčkávacího místa, a že ke každému z nich se vážou jiné podmínky. 

Základní dělení spočívá v tom, jestli se jedná o mezilehlé vyčkávací místo nebo vyčkávací místo dráhy.


Mezilehlé vyčkávací místo

Mezilehlé vyčkávací místo je podle definice L-14 Letiště vyznačené místo určené pro řízení letového provozu, na kterém pojíždějící letadla a mobilní prostředky musí zastavit a vyčkávat, dokud jim není letištní řídící věží povoleno pokračovat.

Značení mezilehlého vyčkávacího místa; zdroj: https://mediawiki.ivao.aero 


V praxi se jedná o místa jiná než vyčkávací místa dráhy (RWY), kde se křižují pojížděcí dráhy (TWY), místa výjezdu z odloučené plochy a z místa se zařízením pro odmrazování a protinámrazovým ošetřením. Takové vyčkávací místo je označeno jednou přerušovanou čárou po celé šířce TWY, která je kolmá na osu TWY. Je-li od řídícího letového provozu (ATC) vydána instrukce k vyčkávání, respektive nebylo-li povoleno pokračování přes takové vyčkávací místo, musí letadlo zastavit a vyčkávat, dokud není získáno výslovné povolení letištní řídící věže k jejímu křižování.

Instrukce od ATC by měly znít následovně:

„Vyčkávejte na Whisky 1” nebo „Vyčkávejte v blízkosti pojížděcí dráhy Bravo”


Vyčkávací místo dráhy 

Podle definice L-14 Letiště jde o stanovené místo určené k ochraně RWY, překážkové roviny nebo kritického/citlivého ILS/MLS prostoru, ve kterém pojíždějící letadla a mobilní prostředky MUSÍ ZASTAVIT a VYČKÁVAT, pokud jim není letištní řídící věží povoleno jinak.

V praxi jde o hranici, za kterou by pojíždějící letadlo nebo mobilní prostředek narušil překážkovou plochu nebo by narušil provoz radionavigačního prostředku. Minimální vzdálenost vyčkávacího místa od osy RWY je pak dána podle kódového čísla letiště a typu RWY v předpisu L-14 tabulce 3-2.


Obrazec A

Na letišti se pak můžeme setkat se dvěma obrazci, které značí vyčkávací místo. Obrazec A značí místo, kde letadlo MUSÍ ZASTAVIT a VYČKÁVAT, když se blíží k dráze a nemá povolení pokračovat. Tento obrazec je tvořen čtyřmi žlutými čarami z nichž dvě jsou plné a dvě přerušované po celé šířce TWY nebo RWY. Plné čáry jsou vždy na straně, kde letadlo MUSÍ ZASTAVIT a VYČKÁVAT. Přibližuje-li se letadlo ze strany dvou přerušovaných čar, může projet bez zastavení. S obrazcem A se můžeme setkat celkem na třech místech:

Obrazec A; zdroj: FAA


1. Vyčkávací místo dráhy na pojížděcích drahách

Vyčkávací místo dráhy na pojížděcí dráze; zdroj: https://mediawiki.ivao.aero

Místo na pojížděcí dráze, kde letadlo MUSÍ ZASTAVIT a VYČKÁVAT, pokud nezískalo povolení pokračovat dále. Letadlo není mimo dráhu dokud nejsou všechny části letadla za příslušným vyčkávacím místem. Zastavíte-li při vyjíždění z RWY před vyčkávacím místem, nebo nebudou-li všechny části vašeho letadla za vyčkávacím místem, letadlo přistávající za vámi bude nuceno opakovat. Pokud jde o neřízené letiště, musí se pilot ujistit o dostatečném rozstupu od jiných letadel, vozidel a chodců před křižováním vyčkávacího místa

Instrukce od ATC by měly znít následovně:

„Vyčkávejte v blízkosti dráhy 27” nebo „Pojíždějte na vyčkávací místo dráhy 27”


2. Vyčkávací místo dráhy na drahách

Místo na dráze, kde letadlo MUSÍ ZASTAVIT a VYČKÁVAT, pokud nezískalo povolení k pojíždění na křižující dráhu, nebo ji křižovat. Jedná se o případy, kdy dochází ke křížení dvou drah a kdy jsou tyto dráhy využívány k pojíždění nebo přistání/vzletu. V případě povolení přistání s vyčkáváním v blízkosti dráhy XX, známé jako Land and Hold Short Operations - LAHSO, musí letoun zastavit před takovým vyčkávacím místem RWY XX, opustit dráhu před vyčkávacím místem, nebo povolení odmítnout. Není-li od ATC instruováno LAHSO, jsou piloti oprávněni využít celou délku RWY pro přistání.

Instrukce od ATC by v případě LAHSO měly znít následovně:

„Dráha 27, přistání povoleno, vyčkávejte v blízkosti dráhy 31”

Vyčkávací místo na TWY a RWY musí být navíc označeno příkazovým znakem (červené pozadí s bílým nápisem příslušné dráhy), případně doplněno kategorií přesného přiblížení a označení pojezdové dráhy, na které se toto značení nachází.

Příkazové znaky; zdroj: Předpis L-14 Letiště Hlava 5 strana 55

Znak vyčkávacího místa RWY 18/36 na TWY Tango; zdroj: FAA


3. Vyčkávací místo na pojížděcí dráze umístěné v prostoru přiblížení na dráhu

Jedná se o případy některých letišť, kde je potřeba nechat letadla vyčkávat na TWY, která křižuje prostor přiblížení nebo odletu příslušné RWY. V této oblasti by pojíždějící letadlo zasahovalo do provozu přistávajícího nebo vzlétajícího letadla. Vyčkávací místa v prostoru přiblížení jsou doplněny značkami s červeným pozadím a bílým nápisem čísla příslušné dráhy následované pomlčkou (-) a písmeny „APCH”. Není-li od ATC vydaná specifická instrukce k zastavení a vyčkávání na tomto místě, pilot NENÍ povinen tak učinit. Nicméně, ATC stejně jako piloti mohou občas dělat chyby. Pokud si všimnete, že dráha odpovídajícího prostoru přiblížení je v používání, měli byste upozornit, že máte povolení ke křižování.

Instrukce od ATC by měly znít následovně:
„Vyčkávejte v blízkosti prostoru pro přiblížení/odlet dráhy 25 C”

Vyčkávací místo na TWY Tango a Uniform umístěné v prostoru přiblížení na dráhu 25 C na letišti Frankfurt Main; zdroj: AIP Germany

Znak vyčkávacího místa na pojížděcí dráze umístěné v prostoru přiblížení na dráhu; zdroj: FAA


Obrazec B

Jedná-li se o přístrojovou dráhu jedné ze tří kategorií přesného přiblížení, musí být vymezena hranice tzv. kritické oblasti ILS/MLS. Jde o oblast, kde by letadlo, nebo jakýkoliv jiným objekt, mohl způsobit rušení a vznik nepřesnosti měření signálů na palubě přistávajícího letadla. Proto je nutné v době provozu ILS/MLS zabránit jakémukoliv narušení této kritické oblasti. Tato hranice je taktéž označena jako vyčkávací místo, nicméně na zpevněné ploše byste našli jiný obrazec než v předchozí kapitole.

Obrazec B; zdroj: FAA

Vyčkávací místo pro kritickou oblast ILS/MLS

Značení vyčkávacích míst podle obrazce A a B; zdroj: FAA

Obrazec B, sestává ze dvou žlutých plných čar, spojených páry plných čar a táhnoucích se přes šířku TWY. Vedle tohoto značení vyčkávacího místa je umístěn znak s bílým nápisem na červeném pozadí. Vydá-li ATC pokyn, aby se letadlo drželo mimo kritickou oblast ILS, piloti MUSÍ ZASTAVIT a VYČKÁVAT tak, aby žádná část letadla nepřesahovala značení vyčkávacího místa obrazce B. Kritická oblast ILS není považována za volnou, dokud všechny části letadla nepřekročí příslušné značení vyčkávacího místa. Jelikož je těchto postupů využíváno převážně při zhoršených provozních podmínkách, nachází se obrazec B vždy dál od osy RWY než obrazec A.

Instrukce od ATC by měly znít následovně:
„Použijte vyčkávací místa pro druhou / třetí kategorii”

Příkazové, výstražné značení a postranní značení TWY; zdroj: Předpis L-14 Letiště Hlava 5 strana 15

Dojde-li na letišti k tomu, že nelze použít znaky (svislé) k označení vyčkávacího místa, musí být zřízeno vyčkávací značení (vodorovné) na povrchu vozovky. Stejně tomu je i pokud to vyžadují provozní důvody, např. šířka TWY větší než 60 m nebo jako součást opatření na ochranu před narušením RWY. Podle kódového písmene letiště se toto značení umísťuje souměrně k ose TWY (A, B, C nebo D) nebo na obou stranách od osového značení TWY (E, F nebo G) vždy před vyčkávacím místem.