Iluze: Flat Light & White Out

Nehoda vrtulníků zapříčiněna jevem Flat Light; zdroj: https://www.boldmethod.com/

V minulých dnech se naskytla možnost obdivovat nám známá místa a krajinu přikrytou bílou pokrývkou. Asi každý, kdo v tyto dny zůstal na zemi, teď lituje a to včetně mě. Skvostné pohledy připomínající kresby Ladovy zimy se však mohou nečekaně změnit v bílé peklo.

Člověk je tvor omylný. Není se čemu divit, když veškerou realitu může vnímat jen díky pěti základním smyslům, kterým ani nejde vždy věřit. Ideálním by bylo vůbec se do takových kritických situací nedostávat. To může být ovlivněno například kvalitní přípravou před letem s důkladným zhodnocením počasí nejen na obrazovce, ale i pohledem na oblohu a své okolí. Někdy však ani pečlivá příprava nestačí a rázem se můžete stát obětí optické iluze Flat Light nebo White Out. Když k takové situaci dojde, je potřeba se uklidnit, nažhavit mozkové závity a vybavit si alespoň ty nejdůležitější body, které se zde dočtete.


Flat Light  

Při letu za jasného počasí, lze snad rozeznat rozhraní mezi nebem a zemí a správně usoudit, jestli se objekt nachází před nebo za horizontem. V mlhavém nebo sněhovém počasí, kdy je kontrast prostředí velmi malý, je horizontální dohlednost značně snížena a piloti ztrácejí hloubku ostrosti ve vidění. Jedná se o známou optickou iluzi, pojmenovanou - Flat Light, či sektorový nebo částečný White Out. Flat Light tedy není tak závažný jako White Out, přesto je potřeba být v takových podmínkách dostatečně obezřetný. Flat Light je obvykle způsoben zataženou oblohou, která rozptýlí sluneční záření a tím sníží kontrast mezi zasněženým povrchem a oblačností. Takové podmínky se mohou vyskytnout kdekoliv na světě, nejen v oblastech pokrytých sněhem, ale mohou se vyskytnout v doprovodu prachu, písku, v bahnitých oblastech nebo na lesklé vodní hladině. Flat Light může zcela zahalit rysy terénu, což vytváří neschopnost rozlišovat vzdálenosti a rychlost přiblížení. V důsledku odraženého světla mohou piloti vnímat horizontální let jako iluzi stoupání, či klesání. S dobrým úsudkem a správným výcvikem a plánováním je však možné v takových podmínkách bezpečně létat.

Nehoda vrtulníků zapříčiněna jevem Flat Light; zdroj: https://www.boldmethod.com/


White Out

Tak jako při vzletu do černočerné noci nad temným územím, kdy je člověk pohlcen do tmy, která by se dala krájet, tak i při meteorologickém jevu White Out je člověk takto obklopen, avšak rovnoměrnou bílou září. Tato záře je výsledkem obklopení zvířeným sněhem (blizzard, sněžení), prachem, pískem, bahnem nebo vodou. Nejsou zde žádné stíny, žádný horizont ani mraky a veškerá hloubka ostrosti a orientace je ztracena. Zkrátka neexistují žádné vizuální reference, kterých by se pilot mohl držet. Vznik tohoto jevu je často předcházen jevem Flat Light, kdy k proměně může docházet i velmi rychle. Záludnost obou jevů však spočívá v jejich plynulém nastoupení, kterému pilot nemusí věnovat dostatečnou pozornost a okamžik, kdy ztratí poslední vizuální referenci už může být moc pozdě. White out byl příčinou několika leteckých nehod ve sněhem pokrytých oblastech, proto se let v podmínkách vhodných pro White Out nedoporučuje. 

Horolezec a White Out; zdroj: Spenceregan7; https://commons.wikimedia.org/


Self Induced White Out

K tomuto efektu obvykle dochází, když vrtulník vzlétne nebo přistane na zasněženém povrchu (může jít i o prach, písek, vodní hladinu atd.). Proud vzduchu od rotoru směřující k zemi zvedá částice a rozvíří je v okolí rotoru. Intenzita efektu se může lišit v závislosti na množství světla a povrchu. K tomuto jevu může dojít za nejslunnějšího, nejjasnějšího dne s všude přítomným dostatečným kontrastem. Nastane-li Self Induced White Out, může dojít ke kompletní ztrátě vizuálních referencí. Není-li pilot připraven na tuto ztrátu, výsledky mohou být katastrofální.

Self Induced White Out; zdroj: https://www.eumetsat.int/


Doporučení pro piloty ke snížení rizika

Následující rady, tipy a techniky byly převzaty z knihovny FAA.


Flat Light

Flat Light je běžný pro milovníky lyžin a sněhu. Jedním ze způsobů, jak kompenzovat nedostatek vizuálního kontrastu a ztrátu hloubky ostrosti, je nošení jantarově zbarvených brýlí (známých jako Blue Blockers). 

Zvláštní upozornění: Brýle nejsou ideální pro každého pilota. Vezměte v úvahu osobní faktory: věk, citlivost na světlo a okolní světelné podmínky.


Technika ke snížení rizika způsobeného jevem Flat Light

  • Buď ve střehu - nikdy se nepokoušej dostat do situací, ze kterých nemusí být úniku. Zvažuj všechna rizika a hledej východiska.

  • Nečekej až ti zbyde poslední vizuální reference -  to že jsi schopen se orientovat podle jedné vizuální reference ještě neznamená, že je bezpečné pokračovat. Přímo před tebou se může nacházet sněhem pokrytý stoupající terén, který nemusí být rozpoznatelný. Nečekej až se další referenční bod z čista jasna objeví, ale řeš situaci rychle, nejlépe ještě před vznikem krize.

  • Snaž se neztratit referenční bod z dohledu ani na okamžik - přiblížení plánuj tak, abys měl referenční bod vždy v dohledu na své straně. Nikdy nezatáčej od něj.

  • Leť s hlavou vzpřímenou, dívej se rovně a věř svým přístrojům - v situaci, kdy nemáš možnost porovnávat svoji polohu v prostoru s pevnými body mimo letadlo, může rychlý pohyb hlavou tuto krizi ještě umocnit. Coriolisův efekt může způsobit konflikt v mozku, který může být doprovázen pocitem na zvracení, zvracením a úplnou ztrátou orientace.  


Let kolem jezera

Pokud letíš podél břehu jezera, použij ho jako referenční bod. I když vidíš na druhou stranu, uvědom si, že tvoje hloubkové vnímání může být zhoršené a i tak můžeš snadno vletět do terénu. Pokud musíš jezero přeletět, kontroluj často výškoměr, udržuj bezpečnou výšku a dobrou referenci v dohledu.

Stejná pravidla platí pro zdánlivě rovné sněhové oblasti. Pokud nemáš dobré reference, vyhni se jim.


Provoz

Dávejte pozor na další provoz v oblasti. Ostatní letadla mohou využívat stejný referenční bod, což zvyšuje pravděpodobnost srážky. V praxi platí, že riziko srážky je větší s někým, kdo letí stejným směrem jako ty, než s někým, kdo letí opačným směrem.


Oblačnost

Nízká základna oblačnosti zaskočila už mnoho nepřipravených pilotů. Mraky vždy nejsou rovnoběžné s povrchem nebo ve stejné výšce. Piloti se mohou pokusit vyhnout základně mírným náklonem za současného potlačení a tím přejít do klesavé zatáčky. V kombinaci se ztrátou vizuální reference může být CFIT (Controlled Flight Into Terrain) otázkou jen několika desítek vteřin.


Ledovce   

Stejné riziko, i když ne tak obvyklé u nás, je let přes ledovce. Nízká úroveň kontrastu ledovce při zatažené obloze může také způsobit iluzi Flat Light a následný CFIT. Při letu přes ledovce dávej pozor na svoji výšku, ledovec může stoupat strměji než tvoje letadlo 


Ztráta poslední vizuální reference

Co když jsou ale všechny vizuální reference ztraceny?

  • Věř přístrojům a používej je (umělý horizont, variometr, směrový setrvačník, GNNS, barometrický výškoměr, VOR a cokoliv dalšího, co ti pomůže).

  • Prověď zatáčku o 180° a vyhledávej vizuální referenci.

  • Především nezapomeň pilotovat letadlo.


Přistání při špatné viditelnosti

Při přistání za špatných světelných podmínek buď extrémně opatrný. Kromě kontrolních bodů podél každého úseku trasy hledej následující referenční body pro potvrzení kurzu. Čím slabší je okolní světlo, tím více referenčních bodů bys měl použít.


Přistání na letišti

Hledejte prvky v okolí letiště nebo přibližovací osy pomocí kterých lze určit hloubkového vnímání. K tomuto dobře poslouží budovy, věže, vozidla nebo jiná letadla. Použijte něco, co ti kromě orientace na dráhu poskytne odhad výšky nad zemí.

Dávej si pozor na závěje a sněhové valy – vše, co může vyznačovat okraj RWY. Hledej jemné změny ve struktuře sněhu, abys identifikoval hřebeny nebo změny v hloubce sněhu.


Přistání mimo letiště

V případě úspěšného přistání mimo letiště použili piloti k získání reference řadu různých předmětů. Použij tak vše, co je dostupné, abys vytvořil potřebný kontrast. Zdá se, že nejlépe fungují přírodní reference (stromy, skály, sněhové valy atd.) Další kroky nebo předměty, které ti mohou být prospěšné, jsou:

  • Přelet a vizuální prohlídka povrchu

  • Využití okolních objektů k vytyčení prostoru

  • Zatížené vlajky

  • Dýmovnice

  • Červené nákupní tašky

  • Snow/Sea Dye Marker (nouzový značkovač obsahující chemické barvivo)

  • Stromy nebo větve stromů

Určit hloubku sněhu a rozpoznat, které oblasti jsou ploché není jednoduché. Shazování předmětů z letadla za účelem použití jako referenčních bodů by mělo být použito jako vizuální pomůcka pouze v nouzi, nikoli jako primární referenční bod pro přistání. Pokud shazovaný objekt není biologicky rozložitelný, nezapomeň jej po použití uklidit.

Během přiblížení mysli na následující tři body:


  • Snaž se nikdy nedostat do pozice, kde nejsou žádné vizuální reference.

  • Zruš přistání, pokud navátý sníh zakryje tvoji referenci. Rozhoduj se brzy. Nepředpokládej, že ztracený referenční bod se znovu objeví, když se přiblížíš.

  • Při letu ze slunečního záření do stínu buď mimořádně opatrný.


Shrnutí

Lety nad zasněženou krajinou jsou krásné, ale mají svoje rizika. Základními dvěma jevy, které nás mohou dostat do kritické situace, jsou Flat Light a White Out, pro piloty vrtulníků ještě Self Induced White Out. Jejich vznik a průběh a dopad na bezpečnost letu je ovlivňován mnoha faktory. Instinktivní reakce pilota musí být okamžité a založené na dobře promyšleném plánu. Nebezpečí těchto jevů totiž spočívá v jejich plíyživém nastoupení, které může pilotům uniknout. Bezpečné dokončení letu může znamenat výběr náhradního místa přistání, návrat do místa odletu nebo prosté rozhodnutí neletět.

Každý pilot by si měl stanovit individuální osobní minima, přísné podmínky pro přistání a dodržovat je. Pro udržení kroku s těmito ojedinělými atmosférickými jevy je nezbytné neustálé vzdělávání, zejména s ohledem na přístrojovou odbornost, komunikace s místními piloty a získání náhledu do psychologických, aeromedicínských a fyziologických účinků během letu.