Minima VMC zachraňují životy

Může se létat v mraku? Nebo aspoň kousek od něj? Podle pravidel IFR ano. Ale v takovém případě zajišťuje rozstupy mezi letadly služba ATC. Ve třídě E však létají VFR lety, o kterých tato služba nemusí mít žádné nebo omezené informace. A také proto vznikla minima meteorologických podmínek pro let za viditelnosti (VMC). Každý VFR let musí neustále dodržovat VMC, jejichž součástí je i dodržování rozstupů od oblačnosti.

  1. Nejsou-li dodrženy minima VMC, nastávají podmínky IMC (podmínky pro let podle přístrojů).

  2. Let VFR v podmínkách IMC = incident. ‼️

Tato pravidla stanovuje AIP ČR ENR 1.2 a ENR 1.4.

A proč tak daleko?

Důvodem je mimo jíné i to, že z mraku může vyletět IFR let. Kupříkladu ve třídě E mu však nikdo nezajišťuje rozstupy od VFR provozu, proto musí být kolem mraků vždy „volno“.

Co hrozí?

Jak rychle tuto bezpečnou vzdálenost (1,5 km) urazí IFR let potom, co se nečekaně vynoří z mraku? 💨

Boeing 737 👉 11 sekund

• Cessna Citation 👉 12 sekund

• Pilatus PC12 👉 15 sekund

• Cessna 172 👉 25 sekund

Ani to není moc času na vyhnutí se konfliktnímu provozu, natožpak když by se někdo „kochal“ hned vedle mráčku.


Létejme bezpečně – ne nadarmo se říká, že letecké předpisy jsou napsány lidskou krví. Tohle je jeden z těch případů. 🩸