Světelné sestupové soustavy pro vizuální přiblížení

Aktualizováno 7. 8. 2023

Ze statistik vychází, že nejvíce nebezpečné fáze letu jsou přiblížení a přistání. Zařízení umožňující lepší přehled o poloze letadla vůči sestupové rovině tak představují užitečnou oporu, zejména za horších povětrnostních podmínek a na neznámých letištích. Světelné sestupové soustavy můžou posádkám pomoci předejít vizuálním iluzím, které mohou dále vést k vyjetí, nebo přistání před dráhu. Tyto systémy jsou tvořeny návěstidly na straně dráhy u jejího prahu. Tato návěstidla by měla být viditelná na 8 km během dne a na 32 km a více v noci. Udržováním správné sestupové roviny určené systémem by měl být zajištěn adekvátní odstup od překážek a navedení letadla do správného místa pro dosednutí. Pojďme se tedy podívat na PAPI, APAPI, VASI a T-VASIS.


Návěstidla PAPI

Precision Approach Path Indicator (PAPI)

PAPI je dnes nejrozšířenější obdobou systému VASI. Stejně jako u ostatních systémů, tak i PAPI jsou většinou instalovány na levou stranu od osy dráhy v blízkosti prahu dráhy. Stejně tak existují i případy umístění světelných jednotek na obou stranách dráhy.

Rozdíl je však patrný v počtu příček. Zatímco VASI je tvořen dvěma nebo třemi příčkami, tak PAPI mají pouze jednu. Ona příčka je tvořena dvěma (APAPI – abbreviated precision approach path indicator) nebo čtyřmi návěstidly (PAPI), které jsou seřazeny kolmo na osu dráhy. Návěstidla jsou vzdálena 9 m od sebe a nejbližší návěstidlo by mělo být 15 m od dráhy. Tato návěstidla by měla být viditelná za dobré viditelnosti na 8 km během dne a na 32 km v noci.

Princip funkce je totožný jako u VASI, pouze přechod z bílé na červenou barvu je rozdílný u každého návěstidla v příčce. Sestupová rovina je taktéž většinou nastavena na úhel 3° a v případě přístrojové dráhy se systémem ILS nebo MLS, by měl být vizuální úhel sestupu co nejvíce totožný s přístrojovým.

PAPI

Grafické znázornění a definice informace návěstidel PAPI.

V případě polohy letadla na sestupové rovině, by měla posádka pozorovat dvě červená světla blíže osy dráhy a dvě bílá světla dále od osy dráhy. Úhel je nastaven tak, aby v případech, kdy posádka pozoruje jedno bílé a tři červená světla, byla zajištěna bezpečná výška nad překážkami v přibližovacím prostoru. Grafické znázornění je na obrázku výše.

Nastavení úhlů návěstidel PAPI při úhlu sestupu 3° je patrné z obrázku níže.

Grafické znázornění viditelné barvy návěstidel systému PAPI v závislosti na poloze vzhledem k sestupové rovině.

Podobnost si PAPI s VASI nezapře ani redukovanou verzí - APAPI. V tomto případě jsou u dráhy instalovány pouze dvě návěstidla, jejichž rozdíl barev v úhlu je patrný z obrázku níže.

Grafické znázornění viditelné barvy návěstidel systému APAPI v závislosti na poloze vzhledem k sestupové rovině.


Visual Approach Slope Indicator (VASI) 

Systém VASI byl v roce 1995 odstraněn z ICAO předpisů, jedná se již o zastaralý systém. VASI zajišťuje odstup od překážek v rámci 10°-15° podél prodloužené osy dráhy a až do 4 NM od prahu dráhy. Vizuální dosah za dobré viditelnosti je 5-8 km přes den a až 32 km v noci.

Systém VASI je tvořen 2, 4, 6, 12 nebo 16 návěstidly, uspořádanými do příček, které jsou rozlišovány jako blízká, střední a vzdálená příčka. Nejčastěji se můžete setkat s 2, 4 nebo 12 návěstidly ve dvou příčkách, pouze některé systémy obsahují 3 příčky. 3 příčky poskytují doplňkovou vizuální referenci přizpůsobenou pro letadla s vysoko umístěnou pilotní kabinou.

VASI o 2, 4 nebo 6 návěstidlech je zpravidla umisťován na levou stranu dráhy v blízkosti prahu dráhy. Je-li použito 12 nebo 16 návěstidel, jsou umístěna na obou stranách dráhy.

Způsob poskytování informace je velmi prostý. Každé návěstidlo vyzařuje světlo bílé barvy v horním segmentu a světlo červené barvy v dolním segmentu. V případě dvou příčkového uspořádání je poskytována jedna vizuální sestupová rovina, která je zpravidla nastavena na 3°. Počet návěstidel bílé nebo červené barvy udává polohu pozorovatele vzhledem k sestupové rovině.

Zde platí následující tři poučky, graficky znázorněné na obrázku:

„red over red, you’re dead!” (pod sestupovou rovinou);

„red over white, you’re alright!” (na sestupové rovině);

„white over white, you’re out of sight!” (nad sestupovou rovinou);

VASI 2 příčky 2 bars

Grafické znázornění indikace systému VASI s dvěma příčkami.

​Posádky se ve výjimečných případech mohou setkat s redukovanou verzí AVASI (Abbreviated VASI), kde každou příčku tvoří pouze jedna světelná jednotka na jedné nebo obou stranách dráhy (2 nebo 4 návěstidla celkem).

V případě tří příček jsou poskytovány dvě vizuální sestupové roviny. Nižší, která je identifikována bílou barvou pouze na bližší příčce a červenou na střední a vzdálené příčce, je zpravidla nastavena na úhel 3°. Kdežto vyšší, která je identifikována bílou barvou na bližší a střední příčce a červenou na vzdálenější příčce, je zpravidla o ¼ stupně strmější. Tato vyšší rovina slouží pro letadla, která mají vysoko umístěnou pilotní kabinu. Grafické znázornění je na obrázku níže.

Grafické znázornění indikace systému VASI s třemi příčkami.

Ačkoliv je většina sestupových rovin pod úhlem 3°, existují i dráhy, které mají kvůli odstupu od překážek vizuální sestupovou rovinu nastavenou až na 4,5°.


Tee Visual Approach Slope Indicator system (T-VASIS)

Schéma rozměrů umístění návěstidel systému T-VASIS

Ještě méně častěji je možné se setkat se soustavou T-VASIS, která je tvořena 20 návěstidly nebo s její redukovanou verzí AT-VASIS, která má návěstidel „pouze” 10. V roce 2020 ICAO doporučilo postupně ukončit provoz těchto návěstidel. Návěstidla jsou umístěna po obou stranách dráhy s jednou polopříčkou na každé straně. Každou polopříčku tvoří čtyři návěstidla a dalších šest návěstidel je umístěno podél osy dráhy s polopříčkou uprostřed. AT-VASIS je redukován jen na návěstidla na jedné straně dráhy.

Posádka při klesání může u tohoto systému pozorovat tři indikace. Kromě bílé a červené, které jsou i u systému VASI a PAPI, je zde možné pozorovat i „žádnou“, respektive situaci, kdy je návěstidlo pod určitým úhlem zastíněno, jak je patrné na obrázku níže.

Grafické znázornění viditelné barvy návěstidel systému T-VASIS v závislosti na poloze vzhledem k sestupové rovině.

Ačkoliv se na první pohled může soustava T-VASIS zdát složitá, tak ve skutečnosti je stejně prostá jako předchozí VASI.

Soustava je nastavená pro určitý sestupový úhel Θ, zpravidla 3°. Pokud se letadlo nachází na tomto úhlu, pozoruje posádka bílá světla na obou polopříčkách, nebo jedné příčce v případě AT-VASIS. Všechna ostatní návěstidla jsou v tomto případě zastíněna.

Nachází-li se letadlo nad sestupovou rovinou, pozoruje posádka jedno, dvě nebo tři bílá návěstidla nad onou polopříčkou, přičemž čím více jich pozoruje, tím výše nad sestupovou rovinou se nachází. Návěstidla pod polopříčkou jsou v tomto případě zastíněna. Význam návěstidel nad polopříčkou lze tedy definovat jako příkaz „klesej!”.

Nachází-li se letadlo pod sestupovou rovinou, posádka opět pozoruje jedno, dvě nebo tři bílá návěstidla pod polopříčkou, s opačným významem čím více, tím níže pod sestupovou rovinou se letadlo nachází. Návěstidla nad polopříčkou jsou v tomto případě zastíněna. Dostane-li se letadlo pod kritický úhel, kdy je značně pod sestupovou rovinou, změní se barva návěstidel na polopříčce na červenou a stejně tak se změní i návěstidla pod polopříčkou. Návěstidla nad ní zůstanou zastíněná. Význam návěstidel podpolopříčkou lze tedy definovat jako příkaz „stoupej!”.

T-VASIS

Grafické znázornění indikace systému T-VASIS.

Pozorným čtenářům určitě neunikla ekonomická náročnost těchto posledních dvou soustav ve srovnání se soustavou PAPI, což této soustavě velmi nahrává a možná i proto se s ní na letištích setkáme mnohem častěji. :-)