Letiště: Posunutý práh dráhy

Trvale posunutý práh dráhy

Dne 28. března 2018 posádka Boeingu 787-9 (G-CKWC) neúmyslně zahájila vzlet z posunutého prahu RWY (dráhy) 26R na letišti Gatwick namísto využití plné délky, která byla potřebná pro použitý jmenovitý tah. Dostupná délka pro vzlet tak byla zkrácena o 417 m.  

Šetřením bylo zjištěno, že se jedná o vedlejší RWY, kterou posádka neznala, a ke které byl přístup zajištěn pojížděním po TWY (pojížděcí dráze), která má osu shodnou s prodlouženou osou RWY. Není tedy nutné zatáčet, což není úplně obvyklé. Většina vjezdů na RWY vyžaduje odbočení na osu RWY, avšak nejde o striktní pravidlo. Začátek RWY je sice označen bílou čarou, ale část RWY před posunutým prahem dráhy nebyla označena bílými okrajovými ani středovými návěstidly. Tato konfigurace taktéž neporušuje žádné předpisy. 

Letiště Gatwick a RWY 26R a 26L; zdroj: mapy.cz

Tyto faktory způsobily, že posádka neidentifikovala začátek RWY a místo toho pojížděla až ke návěstidlům posunutého prahu RWY, kde zahájila vzlet. V důsledku toho letadlo vzlétlo s nedostatečným tahem, aby splnilo regulační kritéria vzletového výkonu pro skutečnou délku dostupné RWY.

Následně bylo zjištěno, že během předchozích 6 měsíců došlo k nejméně čtyřem dalším podobným incidentům, a že od té doby provozovatel letiště / ANSP přijal různá opatření ke snížení rizik.

Jak vidíte z popisu incidentu, tak i znalost letištního značení posunutého prahu RWY a jeho významu může hrát významnou roli v úrovni bezpečnosti. Přitom je to tak prosté.

Důvody existence

Dříve než si všechny možnosti značení posunutého prahu dráhy představíme, řekneme si něco o tom, proč vznikají.

Jejich přítomnost na RWY většinou znamená větší, nebo menší komplikace. V zásadě nám vždy zkracují dostupnou délku pro přistání (LDA), pokud je práh RWY posunut ve směru přistání, a v některých případech zkracují dostupnou délku pro vzlet. Důvody vzniku jsou mohou být následující: 

  • objekt zasahující nad přibližovací rovinu, který nemůže být odstraněn;

  • je potřeba snížit hlukové zatížení v přilehlých oblastech;

  • daná část RWY zkrátka není vhodná k pohybu letadel;

  • daná část RWY je definována jako stopway;

  • jedná se o případ souběžné osy TWY a RWY.


Dočasně posunutý práh dráhy

V provozu občas dochází k tomu, že sice je nutné posunout práh dráhy, avšak není nutné tak učinit trvale. Takovým důvodem můžou být například práce na RWY nebo překážka v podobě jeřábu nad přistávací rovinou. Hranici mezi dočasným a trvalým posunutím prahu RWY v předpise L-14 Letiště nenajdeme, ale například v Austrálii je tato hranice dána 30 dny.

K rozpoznání dočasně a trvale posunutého prahu RWY, je zásadní jeden symbol, respektive skupina symbolů, a to bílých hlaviček šipek, které se svým vrcholem dotýkají příčného pruhu.


Co je to příčný pruh, a jaké jsou další dráhové značení, se dočtete v našem článku - Letiště: Značení dráhy.


Všechna jiná značení před posunutým prahem RWY pak musí být zakryta, s výjimkou postranního dráhového značení, poznávacího značení RWY a osového značení RWY, které musí být upraveno do tvaru bílých šipek, či křížů viz níže.

Značení dočasně posunutého prahu RWY; zdroj: Předpis L-14 Letiště


Trvale posunutý práh dráhy

Řešením pro vyhovění bezpečnostních standardů i pro případy zmíněné výše, je trvalé posunutí prahu dráhy. Od dočasného se liší několika prvky. V první řadě zde nenajdete bílé hlavičky šipek u příčného pruhu. Prahové značení a označení dráhy se pak nachází za příčným pruhem ve směru přistání. Osové značení pak může mít podobu šipek, či křížů. 


Značení použitelnosti plochy před prahem dráhy

Jak již bylo zmíněno, tak v případě dočasně i trvale posunutého prahu dráhy se používá jiného osového značení než je tomu na RWY. Rozhodující je stav plochy pro provoz letadel. V případě, kdy je plocha použitelná pro vzlet a tím i pro pojíždění, jsou na místě osového značení vyznačeny bílé šípky ve směru přistání.

Taková plocha před posunutým prahem RWY může být použita pro přistání (započítává se do LDA), ale pouze pro přistání v opačném směru, než je značený směr šipek.


Značení nepoužitelnosti plochy před prahem dráhy

Ovšem pokud je povrch před posunutým prahem RWY nezpůsobilý pro pojíždění letadel, je na něm místo šipek použito bílých křížů. Taková plocha NEMŮŽE být použita pro přistání ve směru posunu prahu RWY ani v opačném. Taková plocha NEMŮŽE být použita pro pojíždění a tím pádem ani pro vzlet. S plochou taktéž nemůže být počítáno ani jako s dojezdovou plochou - stopway

Značení nepoužitelnosti plochy před prahem dráhy může být použito u dočasně i trvale posunutého prahu RWY.

Rozpoznat uzavřenou RWY od neprovozuschopné (nepoužitelné) plochy před prahem RWY můžeme pomocí několika nápověd:

  • informace o stavu provozních ploch zjistíme v letové informační příručce (AIP), ve VFR příručce, ze zprávy NOTAM, od služeb řízení letového provozu a z dalších informačních zdrojů;

  • značení nepoužitelnosti RWY (uzavřené RWY)  je umístěno na každém konci RWY. V případě dočasného uzavření by mělo být umístěno v ose RWY přes značení označení RWY. V případě trvalého uzavření RWY by měla být všechna další značení odstraněna;

  • je-li RWY uzavřena, musí být vypnuta veškerá dráhová návěstidla a světelné přibližovací soustavy, zařízení PAPI a VASI;

  • je-li to možné, měla by být pro denní i noční provoz na obou koncích RWY umístěna návěstidla značení neprovozuschopnosti (světlo stálé červené barvy). Při nočním provozu jsou tato návěstidla vyžadována;

  • je-li nepoužitelná pouze plocha před posunutým prahem RWY, kříže se nacházejí pouze před tímto prahem, zbylé značení RWY není nijak změněno.     

Značení a značky uzavřené RWY a TWY; zdroj: Předpis L-14 Letiště


Značení neúnosné plochy před prahem dráhy

Další možností použití plochy před prahem RWY je již zmíněná dojezdová plocha, též označována jako stopway. Tato plocha musí být ale zpevněná a musí přesahovat délku 60 metrů. Ačkoliv tato plocha není vhodná pro normální používání letadly, musí být upravena tak, aby na ní mohlo letadlo zastavit při přerušeném vzletu, aniž by došlo k poškození konstrukce letounu.

Stopway je značena ve tvaru šípů v téměř celé šířce i délce před prahem RWY, který musí vyznačovat směr RWY. Předpisem je požadováno, aby barva šípu kontrastovala s barvou použitou pro značení RWY, přednostně by však měla být použitá žlutá barva.

Značení dočasně posunutého prahu RWY s neúnosnou plochou před posunutým prahem RWY; zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Runway; Alex Spade


Shrnutí

Chystám se přistát na letišti a při pohledu na RWY uvidím zvláštní značení na začátku RWY.

  • přistání provedu tak, abych přistál až za práh RWY (příčný pruh), ať je před ním cokoliv;

Je-li práh posunutý i na opačném konci RWY, tak:

  • v případě bílých šipek na opačném konci RWY - můžu na nich dokončit přistání;

  • v případě bílých křížů na opačném konci RWY - nemůžu na nich dokončit přistání;

  • v případě žlutých šipek v téměř celé šířce RWY na opačném konci RWY - nemůžu na nich dokončit přistání.

Chystám se odletět z letiště, které má posunutý práh RWY.

  • mám-li povolení ke vzletu, nacházím se před posunutým prahem dráhy, ale na RWY a na dráze jsou uprostřed bílé šipky - mohu vzlétnout;

  • mám-li povolení ke vzletu, nacházím se před posunutým prahem dráhy, ale na RWY a na dráze jsou bílé kříže - jsem špatně, nemám tam co dělat;

  • mám-li povolení ke vzletu, nacházím se před posunutým prahem dráhy, ale na RWY a na dráze jsou žluté šipky v téměř celé šířce - stopway většinou není přístupná z TWY, pokud by ale byla, nesmí se po ní pojíždět ani z ní vzlétat.

Je-li práh posunutý i na opačném konci RWY, tak:

  • v případě bílých šipek na opačném konci - můžu do dostupné délky vzletu započítat tuto plochu;

  • v případě bílých křížů na opačném konci - nemůžu do dostupné délky vzletu započítat tuto plochu;

  • v případě žlutých šipek v téměř celé šířce RWY - nemůžu do dostupné délky vzletu započítat tuto plochu, ale můžu ji využít v případě přerušeného vzletu.


Rada na závěr

Je-li je na dráze značení podobné značení dočasně posunutému prahu RWY (bílé hlavičky šipek u příčného pruhu), ale namísto bílé barvy je použita žlutá barva, neprovádějte vzlet z této plochy. Ačkoliv můžete být srovnaní s osou RWY, technicky se na RWY ještě nenacházíte. Šlo by sice o diskutabilní případ, ale dalo by se to považovat za vzlet z TWY.

Posunutý práh se značením pro TWY zarovnaným s RWY; zdroj: FAA