Letový plán zase trochu jinak

Jak jistě mnozí z vás již zaregistrovali, dne 4. listopadu 2021 došlo k vydání změny AIRAC AIP AMDT 9/21. Tato změna se kromě mnoha jiných dotýká vyplňování letového plánu, konkrétně pole 15, ve kterém jsou uváděny následující informace:

  • cestovní rychlost;

  • hladina;

  • trať.


Nezmeškejte už žádnou aktualizací leteckých publikací a přihlaste se k odběru novinek v rámci vzdělávacích e-mailů od AirGuru.cz.


V rámci změny dochází k úpravě pokynu pro uvádění údajů týkajících se informacích o trati letu. Při letu za VFR se většinou setkáváme s vyplňováním údajů o trati letu mimo určené ATS tratě. Opakem jsou tzv. lety po určených ATS tratích, které se však využívají převážně při IFR letech. Jelikož tyto lety zde nebudou rozebírány, můžete se o nich dozvědět více v předpise L 4444 - Postupy pro letové navigační služby v doplňku 2 - Letový plán.


Lety mimo určené ATS tratě

Body na takových tratích musí být uvedeny maximálně 30 minut doby letu, nebo 370 km (200 NM) od sebe, nebo vždy, kdy je plánována změna rychlosti, hladiny, ATS tratě nebo pravidel letu, nebo kdykoliv je to vyžadováno příslušnou autoritou. Dále platí, že mezi po sobě následujícími body, musí být uvedena zkratka DCT (direct). To neplatí, pokud jsou oba body určeny zeměpisnými souřadnicemi, nebo směrem a vzdáleností.

K vyjádření polohy nebo tratě letu je požadováno, aby byly výhradně používány následující možnosti:

  • ATS tratě (2 až 7 znaků) - např. L726;

O označování tratí ATS jiných než standardních odletových a příletových tratí se více dočtete v předpisu L11 - Letové provozní služby v Doplňku 1.

  • Význačný bod ( 2 až 11 znaků) - takový bod může být uveden jedním z následujících výrazů:

    • zeměpisné souřadnice ve stupních (7 znaků) např. 50N014E;

    • zeměpisné souřadnice ve stupních a minutách (11 znaků) např. 5020N01412E;

    • směr a vzdálenost od význačného bodu (až 17 znaků) např. VLM33520 (bod v magnetickém směru 335° ve vzdálenosti 20 NM od VOR „VLM”);

    • přiděleného traťového bodu (2 až 5 znaků) např. TUMKA, ODNEM atd.


Až doteď byl rozebírán pohled ICAO na vyplňování trati v letovém plánu, který je závazný pro všechny členské státy. Ovšem tyto členské státy mají možnost pravidla ve svém vzdušném prostoru zpřísňovat nebo v tomto případě spíše „posouvat na bezpečnější stranu”.

Tak je tomu i v případě změny z 4. listopadu 2021 v publikaci AIP v části GEN 1.7 - Rozdíly od ICAO norem, doporučení a postupů, která upřesňuje zadávání význačných bodů při uvádění trati letu v letovém plánu. V České republice najdeme, kromě již zmíněných výrazů pro význačné body, další dva:


Kódové označení bodu sestávající ze čtyřpísmenné směrovací značky letiště a písmene hláskovací abecedy

(5 znaků)

Udávání VFR vstupních/výstupních bodů do/z CTR nebo jiných bodů zřízených v rámci CTR za účelem stanovení a provádění postupů pro VFR lety, mají být kódově značeny textovým řetězcem, sestávajícího se ze čtyřpísmenné směrovací značky příslušného řízeného letiště, následované písmenem, odpovídajícím označení bodu publikovaném prostřednictvím AIP ČR a VFR příručky ČR.

Příklad trati pro let z letiště Mošnov na letiště Pardubice přes VFR bod Bravo v CTR Tuřany:

„LKMTT DCT LKTBB DCT LKPDS”

LKMTT - výstupní/vstupní bod TANGO do/z CTR MOŠNOV;

LKTBB - význačný VFR bod BRAVO v CTR TUŘANY;

LKPDS - výstupní/vstupní bod SIERRA do/z CTR PARDUBICE.


Název zeměpisného místa

(neomezený počet znaků)

Tímto bodem je umožněno neřízeným VFR letům uvádět jakékoliv zeměpisné místo, které je uvedeno na letecké mapě ICAO České republiky 1:500 000. Avšak k využití takové možnosti by mělo dojít pouze v případě, kdy k označení nelze použít žádný z předchozích výrazů.

Příklad trati pro let z letiště Mošnov na letiště Pardubice přes Boskovice:

„LKMTT DCT BOSKOVICE DCT LKPDS”

LKMTT - výstupní/vstupní bod TANGO do/z CTR MOŠNOV;

Boskovice - název zeměpisného místa;

LKPDS - výstupní/vstupní bod SIERRA do/z CTR PARDUBICE.


Sami uznejte, že udávání trati pomocí zeměpisného místa není úplně šťastné. O poloze Boskovic ještě mohou mít řídící letového provozu povědomí, ale kdo z vás se vyzná v ICAO mapě ČR tak dobře, že ví, kde leží Bohuňov, Pánské Dubenky nebo třeba Nučice?