Skupinový let

Aktualizováno 2. 11. 2023

Autor: Miloslav Storožka; planes.cz

Audioverze článku k dispozici. Najdete i ve všech podcastových službách pod názvem Staňte se lepším pilotem.


O provádění skupinových letů se jen velmi krátce zmiňuje předpis L2 Pravidla létání. Je v něm uvedeno, že provádění skupinových letů je umožněno pouze po předchozí dohodě mezi veliteli letadel účastnících se letu. Z toho vyplývá, že před letem musí dojít k určení vedoucího skupiny, určení formace (kde kdo poletí), cestovní rychlosti, způsobu a pořadí při vzletu, rozpadu skupiny apod.

Kromě předchozí dohody musí být v řízeném vzdušném prostoru dodržovány podmínky předepsané příslušným úřadem, které jsou ve zkráceném znění následující:

  • skupina se považuje za jediné letadlo;

  • za rozstupy mezi letadly při daném letu odpovídá vedoucí skupiny a velitelé ostatních letadel ve skupině;

  • vzdálenost mezi letadly nesmí být větší než 150 m, přičemž velikost celé skupiny nesmí překročit 1 km podélně nebo příčně a 100 ft vertikálně.  (dle AIP ČR ENR 1.1.6.1.4)

Předpis L2 nám sice objasňuje základní filosofii skupinových letů, avšak mnoho otázek nejspíš neuspokojí.

Naštěstí existuje Letová informační příručka (AIP), která se skupinovými lety zabývá v části ENR 1.1 Všeobecná pravidla, v ustanovení 1.1.6 Skupinové lety. Zde jsou podrobněji popsány následující podmínky a zásady.

Standardní skupinové lety

  • Letadla ve skupině se považují za jedno letadlo, ale pohotovostní služba se poskytuje všem.

  • Při podávání letového plánu (FPL) musí být v poli 18 REG/ uvedeny poznávací značky ostatních letadel

    • Dle předpisu L4444 se za TYP LETADLA píše ICAO kód typu letadla pouze v případě, kdy je skupina složena pouze ze stejných typů letadel. V jiných případech se vyplní ZZZZ a počet a typ letadel je uveden v poli 18 TYP/, viz obrázek.

Zdroj: ibs.rlp.cz; vyplnění FPL pro skupinový let

  • Při letech bez FPL je vedoucí skupiny povinen ohlásit poznávací značky všech letadel ve skupině při prvním navázání spojení.

  • Odpovědnost za rozstupy (respektive jejich stanovení) uvnitř skupinového letu má vedoucí skupiny. Vzdálenost mezi letadly nesmí být větší než 150 m, přičemž velikost celé skupiny nesmí překročit 1 km (změněno v listopadu 2023 z původních 1 NM) podélně nebo příčně a 100 ft vertikálně.

  • V případě rozpadu skupiny musí vedoucí skupiny tuto skutečnost oznámit stanovišti ATS, které pak zajišťuje rozstupy mezi jednotlivými letadly, pokud to daná třída vzdušného prostoru vyžaduje.

  • Přidělený kód odpovídače SSR musí být zapnut jen na letadle vedoucího skupiny. Ostatní letadla ve skupině musí mít zapnutý odpovídač na STANDBY se stejným kódem jako vedoucí skupiny.

ℹ️ V takovém případě jsou odpovědi odesílány pouze odpovídačem velitele skupiny, kdežto odpovídače ostatních letadel v módu STANDBY jsou sice zapnuté, ale nevysílají odpovědi. Více se o odpovídačích dočtete v článku - Zpověď odpovídače.

  • Pokud vedoucí skupiny nepožádá o poskytování služby řízení letového provozu odděleně jednotlivým letadlům ve skupině, vzlety a přistání jsou prováděny ve skupinách.

Maximální počet letadel ve skupině

  • Let podle VFR:

    • Maximální počet letadel ve skupině za VFR není omezen, pokud jsou všechna letadla vybavena radiostanicí.

    • Jakmile alespoň jedno vedené letadlo není vybaveno radiostanicí, je velikost skupiny omezena na 4 letadla.

  • Let podle IFR

    • Všechna letadla musí být vybavena pro lety IFR a posádky musí mít kvalifikaci pro lety IFR.

    • Let skupiny podle IFR musí být proveden za podmínek VMC a maximální počet letadel není omezen.

    • Vedoucí skupiny odpovídá za přípravu a provedení letu. Je povinen stanovit jednotlivé postupy jednotlivým členům skupiny pro vzlet, průlet oblačností při stoupání a klesání, přistání i vlastní let, včetně postupů pro případ nouze.

    • Za rozhodnutí o provedení letu ve skupině podle pravidel VFR nebo IFR s ohledem na meteosituaci odpovídá vedoucí skupiny, který podal FPL.

Autor: Lukáš Vardžák; planes.cz

Nestandardní skupinové lety

Lety v nestandardních skupinách na tratích ATS jsou ve FIR Praha povolovány pouze vojenským letadlům. Více se o nich dočtete v AIP ENR 1.1.6.2.

Skupinová frekvence

Pro potřebu komunikace „letadlo-letadlo“ mezi motorovými letadly je ve FIR Praha do FL95 rezervován kanál 121,005. O dalších skupinových frekvencích se dočtete v AIPu v části ENR 1.2 Pravidla pro lety za viditelnosti, ustanovení 1.2.5 Skupinové frekvence.