Každý letec má vždycky co zlepšovat až do konce své kariéry

V pořadí druhém rozhovoru Michaly Tůmové odpovídá na otázky další řídící letového provozu, pilot a zakladatel projektu AirGuru.cz Adam Jandora.


Přistání An-124 Ruslan na RWY 27 LKTB. © Katarína Bernátová

Adame, co vás přivedlo k nápadu založit projekt jako je AirGuru.cz?

Zřejmě to, že mě na letectví nejvíc fascinuje, jak má fungující systém předpisů a postupů, protože když si člověk není jistý, jak se nějaký postup provádí správně, tak najde jednoznačnou odpověď právě v předpisech. Je to tam jasně černé na bílém. Někdy je tedy potřeba hledat trochu déle, hlouběji, případně oslovit nějakou autoritu pro odborný výklad. Do toho se samozřejmě většině lidí nechce, zabírá to nějaký čas, takže kolikrát se lidé bohužel spokojí s diskusí u piva, kde vymyslí vlastní „řešení“ nějakého postupu, což často nemusí být správně. Potom také, když z pozice řídícího, vidím v letecké komunitě systémové chyby, nebo když se mě kolegové piloti neustále ptají na podobné nejasnosti, tak mě mrzí, že ten systém někde úplně nezafungoval. A přitom vím, že odpovědi jsou na dosah ruky, dneska se dá všechno v elektronických předpisech rychle najít. Většinu lidí ale nebaví číst obsáhlé dokumenty, zejména pokud se bavíme o zájmovém létání. Piloti chtějí létat, nebaví je čtení, chtějí zkrátka hlavně létat, což je pochopitelné. A v tomhle bych chtěl, aby AirGuru.cz pomohlo tento nedostatek vyřešit.

Každý letec má vždycky co zlepšovat až do konce své kariéry, a na to je potřeba myslet. Není to tak, že pilot dodělá výcvik a už nikdy žádné předpisy neotevře a už jen získává zkušenosti. Přijde mi, že u některých lidí to tak právě je. Že se, bohužel, tak nějak oddalují od předpisů a postupů, které jsou přitom na dosah kdekoliv, kde je internet. No, a proto jsem vlastně chtěl přijít s něčím, co by k lidem pomohlo přinést tyto informace čitelnější a pochopitelnější formou. A speciálně se zaměřit na problémové části – ty, které jsme dokázali s kolegy rozpoznat, že v nich lidé často chybují, nebo když se málo ví, že je někde nějaký postup, nebo nějaká speciální frazeologie. Tak se na to zaměříme a doufáme, že to zasáhne tu správnou skupinu lidí, která se v tom letectví chce vzdělávat a my jim to chceme usnadnit.

 

Časosběrný panoramatický snímek vzletu Airbusu A320 společnosti Travel Service při pohledu z věže ŘLP na letišti Brno Tuřany. © Ondřej Čada

Kde se bere inspirace pro obsah vašich článků? Přicházejí s tím sami autoři, nebo je to kolektivní práce?

Celý projekt je do určité míry založen na dobrovolnosti. Nejlepší je, když za námi sám člověk přijde s tím, že chce psát články, že by ho to bavilo a že chce něco takového dělat, což teď takto zatím u všech máme. Když je potřeba dát hlavy dohromady, když si třeba sami nevíme rady, co vymyslet nového nebo co ještě napsat, tak vždycky přijdeme na něco zajímavého společně. Nejčastěji to vychází z nějakých pracovních zkušeností. Má-li například kolega řídící psát nějaký článek, tak to je většinou o tom, že víme, že v nějakém postupu piloti často dělají chybu, nebo ho nedělají úplně správně a zároveň je to něco podstatného. Tak si řekneme „Jo, super, uděláme článek na tohle téma.“ a lidskou formou popisujeme důležité věci z předpisů a snažíme se balancovat tak, aby to nebyla taková ta těžce stravitelná úřední řeč, ale zase aby to nebyl úplně neformální pokec jak v hospodě. Aby to bylo v souladu s oficiálními pravidly, ale aby to zároveň bylo snadno pochopitelné. Takže je to taková snaha o popularizaci předpisů a postupů.

AirGuru.cz je jistě přínosný pro piloty. V čem je přínosný pro vás, jako jeho lídra?

Naplňuje mě, když vidím, že je naše činnost užitečná. Ono tím, že většina našich aktivit je teď přes internet, tak je to někdy špatně vidět, je to takové hůř hmatatelné. Ale když nám někdo poděkuje, že se mu nějaký náš kurz či článek líbil, nebo že díky nám pochopil nějaký postup, tak to je fakt super pocit. Můžu si pak říct „Paráda, minimálně tenhle člověk je za to vděčnej.“ A také doufáme, že když se to někomu líbí, tak to třeba řekne i svým kamarádům a začne kladně působit i na svoje okolí „Bacha, tenhle postup děláte blbě, přečtěte si to jednoduše na AirGuru.cz, že se to má dělat jinak.“ Samozřejmě správně by si to ti lidé měli přečíst v oficiálních předpisech, takže my chceme být takový mezičlánek mezi piloty a předpisy.

Ve volném čase se Adam věnuje také instruktorské činnosti na letišti v Medlánkách, kde začal i jeho letecký život.

Pak také když má člověk možnost školit nějakou organizaci pilotů, buď aeroklub, nebo nějakou firmu, a potom je následně vidět, že se tam lidé naučili něco nového, zeptali se na nějaké nejasnosti, kterým třeba nerozuměli a já jsem měl možnost jim to jako řídící vysvětlit i z druhé strany. A když pak v práci vidím, že ten postup začali dělat správně, protože se opravdu chtěli zlepšit, tak to mi dává smysl, že to k něčemu bylo. Snažíme se přispět k tomu, aby české letectví bylo lepší a bezpečnější a aby předpisy, ve kterých ty vědomosti na lidi čekají, aby si našly svou cestu ke všem těmto letcům. 

Už jsou to bezmála tři roky od založení tohoto leteckého vzdělávacího webu. Co zajímavého můžeme čekat v budoucnu?

Nyní se nejvíc soustředíme na online kurzy. To jsme měli v plánu vlastně už od začátku, ale v podstatě to trvalo dva roky, než to k tomu dozrálo, aby jsme si řekli „Jo, jdeme do toho.“, protože bylo jasné, že to bude spousta práce vůbec jen vymyslet ten systém. Do toho nám vlastně docela i nahrála covidová situace, kdy veřejnost ty online kurzy a online činnosti lépe přijala. Na to jsme totiž předtím nejčastěji naráželi, že i když jsme věděli, že nějaký online kurz dokážeme udělat tak, aby obsáhl všechny přínosy, které má i normální kurz, tak stejně se do toho lidem nechtělo, protože je přece nejlepší se potkat. Vlastně se jim to často příčilo. V tom nám ten Covid paradoxně pomohl, že si lidé v některých případech museli nuceně vyzkoušet online verzi různých činností a zjistili, že to nemusí být vždy úplně špatné. Ti stejní lidé pak úplně obrátili svůj názor. Takže tím se trošku oddělalo to tření, a proto se teď hodně soustředíme právě na online kurzy. Protože to ještě dlouhou dobu bude jediný způsob, jak lidi nějakým podobným způsobem obohacovat. 

Dále chceme dál psát další články. Tím, že nejsme zpravodajský web, tak jsou ty naše články v podstatě trvalého charakteru. Popisujeme například leteckou informační příručku nebo rozdělení vzdušného prostoru, a to je víceméně pořád stejné, nemění se to tak razantně. A když je nějaká změna, tak to upravíme. 

Potom máme náš vzdělávací newsletter. V něm jsme navíc zavedli, že rozesíláme každou významnou změnu předpisů, takže do mailu všem odběratelům přijde, že dneska se změnil nějaký prostor a podobně. 

Pak taky chystáme online pilotní zkoušky nasucho, které budou zdarma, ve kterých budou zkušební otázky na pilotní zkoušky od Úřadu pro civilní letectví. Bude to jen taková hra na vyzkoušenou. Nebude tam žádné vysvětlení, čistě jen usnadnění, když si chce nějaký pilot před zkouškou vyzkoušet, jak mu to jde, nebo kolik bodů by asi dostal, tak aby si to nemusel tisknout z webu ÚCL a kroužkovat na papíře. My mu to dáme skrz náš online systém v rozhraní, kde se mu bude interaktivně a náhodně vybírat určitý okruh otázek a rovnou mu to vyhodnotí, jak na tom je.

Kromě toho teď taky dokončujeme přípravy na spuštění komiksového seriálu České nebe, který bude letcům sloužit pro změnu k pobavení. K vidění bude na našem webu a samozřejmě i ve facebookové skupině Lepším pilotem.

Postupně v delším horizontu směřujeme k vytvoření výcvikové organizace pro teoretický výcvik pilotů různých kategorií. To je takový běh na delší trať, tam se pomaličku ubíráme, ale určitě chceme nadále zůstávat v každé té kategorii činností co už děláme dnes.

 

Jako řídící pomáhal Adam s vývojem LARS - rezervačního systému pro výcvikové lety na letištích Brno, Karlovy Vary a Ostrava. Na tabletu vidíte, jak se řídícím zobrazuje.

Sklízíte už v práci na věži plody ze snahy vás a kolegů vymýtit chyby a mezery z hlav českých pilotů? 

No, to je těžké. To se špatně detekuje, protože pilotů jsou tisíce. V podstatě když člověk osobně zná leteckou komunitu kolem Brna, kde řídíme, tak se pak s těmi lidmi potkávám i po rádiu, takže vím, že tyto piloty jsem učil něco co pak i třeba přímo vidím. Například, že jim nějaký postup už nedělá problém, nebo že dřív byl nějaký zádrhel ve frazeologii, co říká většina pilotů špatně, protože se to zaužívalo a v nějakém školení jsme to uvedli na pravou míru. Tak pak vidím, že ti lidé se to většinou naučili a začali to říkat správně. Je to super, že i nám řídícím pak díky tomu práce trochu lépe odsýpá, vyhladí se ty různé drobné chybičky. Ale byl bych radši, kdyby to bylo do budoucna ještě znatelnější. Takže musíme zvětšit svůj rádius, aby k nám piloti chtěli chodit a číst si ty zajímavé články. A třeba si i uvědomili, že něco, co sice dělají všichni okolo, tak vlastně není třeba úplně nejsprávnější postup.



Rozhovor s Adamem Jandorou připravila Michala Tůmová.