Řízen, či neřízen - to je oč tu běží

Ve vzdušném prostoru třídy E se kromě letadel všeobecného letectví mohou nacházet i velké dopravní letouny, aniž by byly spolu na spojení. Jak je to možné a za jakých podmínek se v něm mohou velké dopravní letouny pohybovat?


Jak jsme již v předchozím příspěvku zmínili, ICAO rozděluje vzdušný prostor do 7 tříd A-G, kde v každé třídě platí trochu jiná pravidla. V České republice se můžeme setkat pouze se čtyřmi z nich - C, D, E a G.

Dnes se zaměříme na prostor třídy E a začneme hned pěkně zostra. Pokud by se vás třeba examinátor u přezkoušení zeptal, jestli je prostor třídy E řízeným prostorem, byla by vaše odpověď ano či ne?

Zdroj: VFR příručka, LIS ŘLP ČR, s.p.

Zdroj: VFR příručka, LIS ŘLP ČR, s.p.

SPRÁVNĚ

Ať už jste odpověděli jakkoliv, lze vaši odpověď považovat za správnou. Vzdušný prostor třídy E má totiž oproti jiným třídám jednu zvláštnost. V této třídě je totiž zásadní rozdíl v tom, jestli letíte podle pravidel VFR, nebo IFR. Zatímco VFR lety se v třídě E mohou pohybovat volně bez letového povolení a bez obousměrného rádiového spojení, IFR lety jsou předmětem letového povolení a musí udržovat stále obousměrné rádiové spojení se zemí.

Z toho plyne, že v daný okamžik může prostorem třídy E prolétat Boeing 747 na přistání a současně v něm může kroužit desítka kluzáků, aniž by tato letadla byla na stejné frekvenci.

Platí zde sice podmínka, že všechny lety až na výjimky nesmí ve výšce pod 10 000 ft letět rychleji než 250 uzlů IAS, přesto srážka s letadlem takových rozměrů a v takové rychlosti by měla nepochybně katastrofální dopady.

Proto doporučujeme všem pilotům, aby ve vzdušném prostoru třídy E frekvenci PRAHA Information alespoň monitorovali a sledovali prostor kolem sebe ve všech třídách vzdušného prostoru.


Spoustu dalších informací o tom, na která letadla se vztahuje rychlostní výjimka, a jaké podmínky platí v ostatních třídách vzdušného prostoru, se dočtete v našem článku -Rozdělení vzdušného prostoru I.

Zdroj úvodní fotografie: Jan Beran; planes.cz